Rastafari dieet: maak van je lichaam een tempel en behandel het als zodanig

rasta, reggae -

Rastafari dieet: maak van je lichaam een tempel en behandel het als zodanig

 



Wat is een Rastafari dieet?


Een Rastafarisch dieet is niet iets waar de meesten van ons aan denken. Als we aan Rastafari's denken, zijn de eerste dingen die in ons opkomen Jamaica en zijn prachtige stranden, reggaemuziek, Bob Marley, en inboorlingen met lange dreadlocks die op de grond hangen. Als u echter verschillende gezonde diëten en keukens wilt ontdekken, is het Rastafari-dieet, dat zijn oorsprong vindt in de Jamaicaanse bergen en de Jamaicaanse bevolking, misschien een goede manier om te verkennen.

Het Rastafari dieet is gebaseerd op het Rastafari principe. Dit principe, ook bekend als "levendigheid", is gebaseerd op een evenwichtige levensstijl waarbij voedsel in zijn natuurlijke staat, van de aarde, moet worden verkregen. Het Rastafari dieet staat ook bekend als Ital, wat komt van het Engelse woord "vital". De volgelingen van deze religie geloven dat voedsel goede vibraties moet hebben en het leven, d.w.z. de vitaliteit, moet bevorderen.



Een voedingsmethode?

 


Het Ital dieet kan worden beschouwd als een variant van een hoofdzakelijk veganistisch dieet. Italiaans eten betekent dat je een natuurlijke voeding eet, vrij van additieven, chemicaliën en de meeste vleessoorten. Rastafari's geloven dat het eten van puur, organisch voedsel iemands natuurlijke verbinding met de aarde en de natuur versterkt. De uitdrukking "voedsel is je medicijn" is ook prominent aanwezig in het Rastafari dieet.

Zij hebben altijd geloofd dat bewerkte voedingsmiddelen niet goed zijn voor de gezondheid en dat hoe meer je daarvan afstapt door te kiezen voor natuurlijke, chemievrije opties, hoe gezonder en sterker je zult zijn. Een ander interessant feit over Italiaans voedsel is de manier waarop het wordt bereid. Veel gelovigen gebruiken geen metalen keukengerei om te koken of te eten. Zij gebruiken alleen potten van klei om hun voedsel te bereiden, omdat zij geloven dat aluminium potten en pannen sporen van metaal op uw voedsel overbrengen, wat volgens hen kan leiden tot lever- en nierschade.

 

Wat zijn de beperkingen van het Rastafarian dieet?

 


Zoals hierboven vermeld, is het Rastafari dieet een organisch, hoofdzakelijk veganistisch dieet dat is ontworpen om het lichaam te voeden. In het licht van het bovenstaande, zijn hier enkele voedingsmiddelen die door Rastafari's worden vermeden:

  • Koemelk en producten op basis van koemelk, zoals boter en kaas.
  • Zout
  • Eieren. Ze zijn een dierlijk product dat verboden is
  • Ingeblikt voedsel. Ze zijn niet biologisch of natuurlijk omdat ze bewerkt zijn. Dit proces verwijdert de meeste, zo niet alle, verbindingen tussen het voedsel en de aarde.
  • Vlees of gevogelte. In het Rastafari dieet, is vlees over het algemeen verboden. Vooral varkensvlees wordt afgekeurd, omdat varkens vaak hun voedsel zoeken tussen rotte dingen.
  • Koffie en thee. Ze zijn bewerkt en gaan dus tegen de Ital in.
  • Conserveermiddelen
  • Alcohol. Veel Rastafari's consumeren geen alcohol (inclusief bier en wijn) omdat het de geest vertroebelt en zij associëren het met veel van de morele verloederingen van de samenleving. Er zij echter op gewezen dat sommige Rastafari's wel alcohol gebruiken, zij het in kleine hoeveelheden. Het is verboden om dronken te worden.
  • Bloed. Sommige culturen bereiden voedsel met bloed, of drinken het zelfs rechtstreeks uit het geslachte dier. Dit is ten strengste verboden in het Rastafari dieet.
  • Soda en andere frisdranken. Ze worden verwerkt en chemisch gemodificeerd om hun smaak te verbeteren.

     

    Wat eet je op een Rastafari dieet?

     

    Als je het Rastafarian dieet wilt proberen, zijn hier enkele voedingsmiddelen die je kunt eten:


    Groenten en fruit

     


    Ze komen rechtstreeks uit de aarde, dus het eten ervan verhoogt de vitaliteit. De meeste Rastafari's wonen in de heuvels en bergen waar zij hun eigen voedsel verbouwen om er zeker van te zijn dat het vrij is van chemicaliën. Als u niet de ruimte of de mogelijkheid hebt om uw eigen groenten of fruitbomen te kweken, kies dan voor biologische producten.

     

    Peulvruchten en linzen

     

    Net als groenten en fruit komen ze rechtstreeks uit de aarde en zijn ze dus perfect voor een dieet of een Ital maaltijd. Vermijd echter bonen en linzen in blik, want alle voedingsmiddelen in blik zijn verboden. In plaats daarvan kunt u ongekookte bonen kopen bij boerderijen in uw buurt, of op de boerenmarkt. Zorg ervoor dat je ze kookt en invriest voor gemakkelijk gebruik.


    Vis

     

    Hoewel de meeste vleessoorten en schaaldieren op dit dieet verboden zijn, wordt vis ook geconsumeerd, maar met bepaalde regels. U mag alleen vis eten die niet langer is dan 50 cm. Schaaldieren, krabben en kreeften zijn niet toegestaan, omdat zij worden beschouwd als aaseters van de zee.

     

    Kruidenthee

     

    Zoals reeds gezegd, maken thee en koffie geen deel uit van het dieet van de Ital Rastafari, omdat zij verwerkt moeten worden. Kruidenthee is echter een uitzondering, maar alleen als u de gebruikte kruiden thuis kweekt. Hier zijn enkele fantastische kruidentheeën waarvan u kunt genieten:

    • Citroen en vlierbloesem thee tegen de gewone griep. Citroenen worden al generaties lang gebruikt om verkoudheid te behandelen, vlierbloesems hebben ook griepbestrijdende eigenschappen, bevatten vitamine C en zijn rijk aan quercetine, een krachtige antioxidant. Quercetine beschermt je lichaam tegen oxidatieve stress, die kan leiden tot veel voorkomende chronische ziekten.
    • Gemberthee om je immuniteit te verhogen en stress te verminderen. U kunt ook de stoom van de thee inhaleren om neusverstopping en andere ademhalingsproblemen als gevolg van verkoudheid of omgevingsallergieën te verlichten (.
    • Muntthee. Muntblaadjes kunnen helpen bij verkoudheid en verzachten een maagklachten en indigestie.
    • Lavendel thee. Het kan helpen bij angst, depressie en vermoeidheid, beter slapen en menstruatiekrampen verlichten.
    • Kamille thee. Het kan worden gemaakt van de bladeren van de gedroogde bloemen. Gezondheidsvoordelen van deze thee zijn onder andere vermindering van pijn bij menstruatiekrampen, verlaging van de bloedsuikerspiegel, vertragen of voorkomen van osteoporose, verbetering van de slaap, vermindering van ontstekingen en verlichting van sommige verkoudheidsverschijnselen .

       

      Zeezout


      In tegenstelling tot tafelzout, dat verwerkt moet worden, wordt zeezout rechtstreeks uit de aarde gewonnen door zeewater te laten verdampen. Dit betekent dat zeezout vaak is toegestaan in een Rastafarisch dieet. In tegenstelling tot tafelzout bevat zeezout sporen van mineralen zoals magnesium, kalium en calcium.

      • Kokosnoot en kokosmelk
      • Melk wordt vooral gebruikt om veel gerechten op smaak te brengen.
      • Kruidenmelk


        Dierlijke melk is verboden, maar plantaardige melk zoals amandel- en sojamelk is wel toegestaan. Kies echter niet voor de voorverpakte varianten uit uw plaatselijke kruidenierswinkel. In plaats daarvan kunt u thuis uw eigen noten- en zadenmelk maken.



        Keukenkruiden

         


        Keukenkruiden zoals basilicum, laurier, koriander, dille, citroengras, marjolein, oregano, peterselie, tijm, salie en rozemarijn kunnen veilig gebruikt worden in het Rastafari dieet. Deze kruiden worden regelmatig gebruikt om voedsel beter te laten smaken, aangezien zout voor veel Rastafari's geen optie is. U kunt ze in potten planten, of als u het geluk hebt een tuin te hebben, kunt u ze daar planten. De meeste Rastafari's verbouwen hun eigen voedsel omdat het Rastafari dieet het gebruik van synthetische meststoffen, herbiciden en pesticiden sterk afraadt.

         

        Gezondheidsvoordelen van een Rastafarian dieet plan

         

        Aangezien de Rastafarische manier van eten erg lijkt op een veganistisch dieet, zijn hier enkele van de gezondheidsvoordelen die je zult zien als je besluit om dit dieet te proberen:


        Gewichtsverlies

         


        Veganisme is, net als het Rastafarian dieet, gebaseerd op het eten van plantaardig voedsel en het vermijden van vlees, vis, eieren en zuivelproducten. In plaats daarvan worden veganisten aangemoedigd om meer vers fruit en verse groenten, volle granen, bonen en peulvruchten, noten en zaden te eten.

        Deze voedingsmiddelen zijn erg gezond en houden je langer vol (vooral linzen en peulvruchten). Dit voorkomt dat u gaat snoepen, waardoor een calorisch tekort ontstaat dat leidt tot gewichtsverlies. Rastafari's drinken ook geen alcohol, frisdrank en andere frisdranken. Deze drankjes bevatten allemaal lege calorieën, waardoor je aankomt. Door ze uit uw dieet te schrappen en te vervangen door kruidenthee en water, kunt u gewicht verliezen.



        Een dieet rijk aan voedingsstoffen

         


        Een goed gepland veganistisch dieet is rijker aan kalium, magnesium, foliumzuur en vitamines A, C en E. Naar verluidt bevat het meer vezels, antioxidanten en heilzame plantaardige verbindingen. Zoals we hierboven hebben gezien, is Italiaans voedsel volledig onbewerkt en wordt het geteeld zonder synthetische meststoffen, pesticiden en andere chemicaliën. Deze onbewerkte voedingsmiddelen zijn noodzakelijkerwijs rijker aan mineralen, voedingsstoffen en vitaminen.

         

        Een lager risico op kanker

         


        Zowel het veganisme als de Ital-diëten zijn sterk gekant tegen vlees, en met goede reden. Vlees, vooral verwerkt vlees, is sterk in verband gebracht met het veroorzaken van kanker. Onbewerkt rood vlees daarentegen wordt beschouwd als een "waarschijnlijke" oorzaak van kanker . In deze omstandigheden kan het weglaten van vlees u helpen uw risico op kanker te verminderen.

        Anderzijds worden Italiaanse levensmiddelen zonder bestrijdingsmiddelen geteeld. Hoewel pesticiden worden gebruikt om onkruid, insecten en andere schadelijke organismen die groenten en fruit aantasten, te doden of te bestrijden, kunnen zij ook schadelijk zijn voor de mens. Het is belangrijk op te merken dat pesticiden geen kanker veroorzaken. Toch zijn er aanwijzingen voor een mogelijk verband tussen pesticiden en kanker bij de mens. Deze kankers omvatten non-Hodgkin-lymfoom, multipel myeloom, chronische lymfocytaire leukemie en kankers van de prostaat, testis, pancreas, long en niet-melanoom van de huid.



        Verminderd risico op hartaandoeningen

         


        Het volgen van een meer plantaardig dieet en het elimineren van dierlijke voedingsmiddelen wordt in verband gebracht met een lager risico op hartaandoeningen en overlijden bij volwassenen. Dit komt doordat dierlijke voedingsmiddelen, zoals melk en vlees, vaak veel verzadigd vet bevatten, waardoor het cholesterolgehalte in het bloed stijgt. Een hoog cholesterolgehalte verhoogt het risico op een beroerte en een hartaanval.

        Veganisten en mensen die meer plantaardig voedsel eten, eten meer vezels en minder calorieën. Minder calorieën vermindert het risico op zwaarlijvigheid, wat een belangrijke oorzaak is van veel hartziekten. Vezelrijke voedingsmiddelen kunnen het totale cholesterolgehalte in het bloed helpen verlagen door het gehalte aan lage-densiteit-lipoproteïne, of "slecht" cholesterol, te verlagen. Ze verlagen ook de bloeddruk en ontstekingen, die allemaal de gezondheid van het hart bevorderen.

         

        Conclusie: Is het Rastafari dieet het proberen waard?


        Ja, het is het waard. Dit is een geweldig gezond plantaardig dieet dat iedereen die eens een andere keuken wil proberen of zelfs wil afvallen, kan proberen. Niet alleen zijn sommige recepten erg lekker, maar ze zijn ook gezond, natuurlijk en vol voedingsstoffen.

        Het Ital Dieet Rastafarian maaltijdplan is een fantastische manier om meer fruit en groenten te eten, wat velen van ons niet zo veel doen als we zouden moeten. Als u dit dieet beschouwt als een manier om gewicht te verliezen, werkt het dieet alleen misschien niet.

        Om af te vallen, moet u altijd streven naar een calorietekort van 500 tot 1000 calorieën per dag en elke dag minstens 30 minuten bewegen. Denk er ook aan dat u voor u dit eetpatroon uitprobeert een arts of diëtist raadpleegt voor professioneel advies.

        Ga de uitdaging aan en probeer deze 20 minuten durende full body workout thuis om een gespierd lichaam te krijgen.